Українська міфологія: у що вірили наші предки?
Головними героями, зазвичай, є батько-господар, мати-господиня, їхні діти, худоба та поля. Характерною особливістю української міфології є пантеїзм, тобто філософсько-релігійне вчення, за яким Бог ототожнювався з природою. Тому боги та міфічні істоти були близькими та рідними для наших предків, які жили в повній гармонії з природою.
У деяких народів існує чіткий розподіл духів на злих та добрих, проте в українській міфології такої диференціації не було. Наші предки вважали, що добро і зло, яке несуть духи, визначається не так природою самих духів, як їх роллю в тій чи іншій ситуації.
Навіть після прийняття християнства, українець завжди ладен діяти за принципом:
“Бога люби, але і чорта не гніви”
Лада http://viche.ck.ua/upl/051120182243168662.jpg’ class=’aligncenter’/>
Велика давньоукраїнська богиня весни. Свято Лади наставало тоді, коли починав танути сніг, і тривало до початку весняних робіт.
Зображувалась здебільшого у вишивці верхи на коні разом зі своєю донькою Лялею та пучечком червоної калини в руці.
Мара (Марена) http://viche.ck.ua/upl/051120182244311462.jpg
Богиня зла, темної ночі, страшних сновидінь, привидів, хвороб (мору), смерті.
За давньоукраїнською легендою, Мара — донька Чорнобога — сіє на землі чвари, брехні, недуги, вночі ходить з головою під пахвою попід людськими оселями й вигукує імена господарів — хто відгукнеться, той вмирає.
Мокоша (Макош, Цариця води, Водяниця) http://viche.ck.ua/upl/051120182248279642.jpg
Давньоукраїнська богиня родючості, жіночого рукоділля, мистецтва і води. Заступниця вагітних і породілей. Кожна п’ятниця в давніх українців була днем Мокоші. Ім’я Мокоша академік Б. Рибаков трактує як словосполучення. Мати врожаю (“мо” — мати, “кош” — кошівниця для зерна).
Популярність Мокоші серед українського жіноцтва була такою великою, що її культ зберігався довгі століття після знищення язичництва.
Перун http://viche.ck.ua/upl/051120182244572212.jpg
Бог блискавки й грому. Один з найголовніших персонажів давньоукраїнської міфології, «бог над богами».
«Вони (анти) вважають, що один лише бог — повелитель грому й блискавки — є володарем над усім, і йому приносять у жертву биків і чинять інші священні обряди»,— писав візантійський історик Прокопій Кесарійський в VI столітті.