Вода з Орлової криниці на Тальнівщині – цілюща, дарує силу й наснагу
Не сваріться біля чистої
криниці,
Кетяги калини не ламайте.
Не рубайте дров
біля водиці,
Шапку із повагою
знімайте.
Пращури криницю
шанували,
Бо вона – то оберіг народу.
Із молитвою водицю
брали,
Намагались не розхлюпать
воду.
Перед Пасхою вербове
гілля
У церквах родинами
святили.
Молодесеньку вербичку
й зілля
Поблизу криниць своїх
садили.
А дівчата – юні господині –
На свята вінками
прикрашали.
Ось чому всі села в Україні
В зелені, як в морі,
потопали.
Не сваріться біля
чистої криниці,
Хай до неї буде світлою
дорога.
Живодайну і святу водицю
Ви сприйміть як
подарунок Бога!
Автор невідомий
Спрадавна українці побожно ставилися до води, а відтак – і до криниць. Найчастіше вони були громадськими – декілька на село. Найчастіше по воду ходили дівчата. Для них це була нагода поспілкуватися з подругами чи зустрітися з парубком.
За старих часів у селян вважалося, що копати криниці найкраще 8 червня – на день Федора Колодязника. Люди вірили, що вода в ній буде завжди чиста й убереже від лихого ока. Як правило, обізнані в цій справі чоловіки визначали місце, де близько вода, за допомогою гілочок верби, житніх сніпків і навіть курячих яєць. Їх розкладали в різних місцях і накривали відром. Якщо на шкаралупі з’явилася роса, значить поблизу вода.
В Україні жоден господар не смів називати себе власником криниці чи джерела, бо вода – священна, дана Богом усім, хто в цьому світі сущий. Тому громада свою криницю облаштовувала щонайкраще. Мурувала з каміння цямрини, клала дашки, обсаджувала калиною, вербою, квітами. Ці споконвічні традиції збереглися й понині, тому більшість криниць пишається серед зелені, гарно доглянуті. А ще майже кожна має свою назву, свою історію.
Зі слів жительки Гордашівки на Тальнівщині Тамари Гаюн ми записали легенду про Орлову криницю. Коли кривава цариця Катерина Друга зруйнувала Запорізьку Січ, то в селі оселився джура Орел. [Джу́ра, цю́ра або чу́ра — так називали в Україні в 16—18 століттях зброєносця, учня у козацької старшини. Зазвичай джурами були молоді хлопці. Примітка редакції]. Недалеко від Гірського Тікича, на горі, він збудував хату. Відтоді той куток на північній околиці Гордашівки називається Джурівкою. Під горою господар викопав неглибоку криницю й обгородив її лозовим тином. Люди назвали її Орловою. Згодом з невідомих причин джурина родина кудись виїхала. Криницю почав доглядати вбогий чоловік, який носив латаний одяг. Саме тому, мабуть, з’явилася ще одна назва – Латкова.
Нині криничку доглядає Галина Вікторівна Хмельницька. Розповідає, що вода в ній чиста, як сльоза, цілюща, насичена іонами срібла, дарує силу й наснагу. На великі церковні свята – Водохреща й Стрітення – біля Латкової криниці священники проводять служби й освячують воду.
З Тального й сусідніх сіл щоденно приїжджають десятки людей, щоб самому напитися й набрати цієї цілющої джерелиці для своєї родини.
Наталія ГОЛОВЕЦЬКА
Читайте також: Мав за честь представляти Україну: Ігор Новицький про свою участь у Глобальному форумі продовольства та сільського господарства