У Тальному міст через Гірський Тікич перебудовували чотири рази

Таким колись був головний міст Тального. Фото із фондів Тальнівського музею історії

► Документ

Проїжджаючи мостом через Гірський Тікич, що в центрі Тального на Черкащині, ви, напевно, думаєте, він тут стоїть вічно. А ось і ні. Принаймні, за останні 150 років його перебудовували щонайменше чотири рази! І це відомо не з переказів, а з документів того часу. У одному з них читаємо, що весною 1878 року в Тальному повінь зруйнувала міст через Гірський Тікич, побудований коштом графині С. Л. Шувалової. Відразу після надзвичайної події, керуючий маєтком порушив питання про відновлення коштом земських зборів. Заперечень не було.
Відповідно до технічного кошторису, на ремонт потрібно було 9147 рублів 77 копійок. Виконавця робіт визначили на торгах. Ним став київський купець 1-ї гільдії Файтель Вольфсон. За кошторисом від 24 серпня 1881 року, на ремонт мосту він витратив 8487 рублів.
Використання коштів і якість роботи інспектували відповідні органи. Зокрема, для контролю виконання робіт, будівельний відділ призначив молодшого інженера Федорова, а для нагляду за правильністю і якістю ремонту відряджений був губернський інженер Проскуряков. Попри таку прискіпливу увагу чиновників, щойно роботи завершились, як знову трапилася біда. У ніч проти 16 березня 1883 року вода і лід знову знищили міст. Після попереднього огляду, губернський інженер Гешвенд склав технічний кошторис, за яким на новий міст потрібно було 40000 рублів.

Тальне. Новий міст через Гірський Тікич, 1970-і рр. Фото з фондів Тальнівського музею історії

До речі, Федір Романович Гешвенд був інженером з великої літери. У 1886 році він опублікував книгу «Общее основание проекта применения реактивной работы пара к железнодорожным паровозам», в якій запропонував застосовувати реактивний двигун для залізничного транспорту. А у 1887 році у своїй книзі «Общее устройство воздухоплавательного парохода» зробив опис проекту реактивного літака («парольоту») та багатосоплового реактивного двигуна. Згодом винахід цього двигуна було приписано французькому конструктору Мело.
Але з мостом через Гірський Тікич щось знову пішло не так і збудований наприкінці ХІХ століття міст через Гірський Тікич через 30 років потребував перебудови.
У «Киевской земской справочной книжке-календаре на 1914 год» читаємо: «На виконання доручення земських зборів, губернська управа організувала у 1912 році декілька дослідних партій, якими й було зроблено дослідження доріг у всіх 12 повітах губернії… Другим черговим зібранням прийнята доповідь управи про покращення загальногубернських, міжповітових доріг та під’їзних шляхів і про укладання займу 3 600 000 руб. для робіт першої черги. Роботи першої черги, коштом займу в 3 600 000 руб, є здебільшого невідкладними. До них належить перебудова згнилих дерев’яних мостів (Тальне, Звенигородка); роботи з покращення цілком непроїжджих місць (гребель в Юстинграді, в Охматові, Медівці, Свинарці та ін.)».
Утім, як зазначено у тому ж виданні, при розробці проектів доріг першої черги, цієї величезної суми виявилося замало. Тому губернська управа у квітні 1913 року повідомила надзвичайне зібрання земських зборів про фінансову проблему. Ті вислухали й вирішили збільшити суму до 5 мільйонів рублів. Скільки з них пішло на перебудову мосту через Гірський Тікич, невідомо. Бо роботи мали тривати протягом наступних чотирьох років. А, як відомо, через рік розпочалася перша світова війна, потім революція. Вочевидь, тоді було не до перебудови мосту.
Стосовно нинішнього центрального мосту через Гірський Тікич, то він збудований у 70-х роках минулого століття.

Олег ШАТАЙЛО, старший науковий співробітник Тальнівського музею історії

PS: Цей матеріал ввійде в книгу, присвячену 100-річчю Тальнівщини. Тож приєднуйтеся до написання ювілейного видання. Контактний номер: 096 111 00 99, Анна Драгун

Читайте також: Перший на Київщині хлібний елеватор збудували у Тальному

17.02.2022 11:40
Переглядів: 1833
Коментарiв нема

Залишити відповідь

Щоб залишити коментар або відгук під цією публікацією, увійдіть або зареєструйтеся.