Рівні можливості для кожної дитини: як працює Інклюзивно-ресурсний центр у Тальному
Інклюзія – це про рівні можливості, про те, щоб кожна дитина мала шанс реалізувати свій потенціал у комфортному середовищі. Про те, як втілюється ця ідея у Тальнівській громаді, розповіла нова директорка комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Тальнівської міської ради Любов Вікторівна Безталанна.
Підтримка особливих дітей: як працює ІРЦ
На посаді директора Любов Вікторівна працює з вересня минулого року. За цей час вона разом із командою фахівців не лише підтримує роботу закладу, а й впроваджує нові ініціативи для дітей з особливими освітніми потребами.
«Наразі на обліку в інклюзивно-ресурсному центрі перебуває 292 дитини з особливими освітніми потребами різних категорій: з порушеннями опорно-рухового апарату, порушенням мовлення, затримкою психічного розвитку, інтелектуальними порушеннями, аутизмом або аутичними проявами, навчальними труднощами. Найбільше дітей з порушенням мовлення, це пояснюється відсутністю логопедів у школах, – зазначила директор. – На інклюзивному навчанні в нашій громаді з 1 вересня навчається 1 дитина в дошкільному закладі та 16 учнів в закладах загальної середньої освіти, також 14 дітей здобувають освіту на індивідуальній формі навчання. Корекційно-розвиткові заняття в ІРЦ відвідує 43 дитини, – додала вона».
Що пропонує центр?
«Ключовим словом у назві нашого закладу є слово «інклюзія», яке означає «включення». Саме це слово й описує основну місію нашого центру. Це включення дитини у звичайне освітнє середовище, у соціум взагалі, – пояснила Любов Вікторівна. – Тому основною послугою центру є проведення комплексної оцінки розвитку особи з метою визначення особливих освітніх потреб та напрямків корекції. На підставі висновку ІРЦ, якщо визначено наявність особливих освітніх потреб, за бажанням батьків, дитині може бути організоване інклюзивне навчання в закладі освіти. Також наші фахівці здійснюють психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами шляхом безпосередньої участі в командах психолого-педагогічного супроводу в закладах освіти, проведення консультацій з батьками та педагогами щодо організації навчання, виховання та розвитку, надання корекційно-розвиткових послуг у вигляді занять дітям, які не навчаються безпосередньо в закладі освіти – це дошкільнята, які не відвідують садочок, та учні, які здобувають освіту на індивідуальній формі навчання».
Усі послуги безкоштовні, серед яких: психолого-педагогічний супровід; консультування батьків і педагогів; корекційні заняття з дефектологами, логопедами, реабілітологами; організація інклюзивного навчання у школах та садочках.
– Наші фахівці, а це: 2 вчителі-дефектологи, логопед, 2 практичних психологи та вчитель-реабілітолог володіють необхідним інструментарієм для проведення таких занять з корекції розвитку. Заняття в центрі проводяться згідно з розкладом з частотою 1-2 заняття на тиждень для кожної дитини. Зазвичай, враховуючи рекомендації та індивідуальні особливості, дитина під час перебування в центрі відвідує заняття декількох фахівців, – ділиться Любов Вікторівна.
Як діти потрапляють до центру?
Оскільки багато дітей мають труднощі з пересуванням, для них організоване безкоштовне підвезення спеціальним автомобілем. Якщо в серпні цю послугу отримували вісім дітей, то зараз їх уже одинадцять. Авто також використовується для виїздів фахівців до місця перебування дитини з метою проведення комплексної оцінки. Автомобіль використовується згідно з встановленим порядком, курсує по затвердженому графіку. «Послуга з перевезення надається на підставі заяви батьків чи законних представників для категорійних дітей. Таке перевезення безкоштовне, фінансується за рахунок коштів бюджету громади», – наголошує директорка.
В ІРЦ не передбачено харчування дітей. Якщо дитина відвідує корекційне заняття в одного фахівця, то це 20-30 хвилин, якщо декількох, то максимально перебуває у центрі до 2 годин. Тому потреби в організації харчування немає.
Виклики та перспективи
«Чи вистачає фахівців? На жаль, ні. Це проблема, з якою стикаються всі інклюзивні центри», – каже Любов Вікторівна. Попри це, команда ІРЦ намагається допомагати кожній родині, яка звертається по консультацію чи підтримку.
«Я за максимальну соціалізацію дітей з особливими освітніми потребами – включення таких дітей в соціум, в колектив, за навчання у звичайних садочках і школах у всіх випадках, коли це можливо, – зазначила Любов Безталанна. – Всі ми повинні розуміти, що діти з особливими освітніми потребами – це такі ж самі звичайні діти, рівноправні члени нашого суспільства. А ми – педагоги, батьки, все оточення – маємо забезпечити їх максимальний розвиток. Для цього, звичайно, потрібно активно співпрацювати. В цьому напрямку колектив нашого центру налагоджує різні форми взаємодії з батьками та педагогами: крім консультативної допомоги на цей рік у нас заплановано проведення ряду заходів – майстер-класи, тренінги, воркшопи, семінари. Це будуть різнопланові заходи: як навчального напрямку, так і заходи з психологічного розвантаження», – поділилася вона.
Завдяки таким закладам, як Інклюзивно-ресурсний центр у Тальному, все більше дітей отримують можливість здобувати якісну освіту та комфортно інтегруватися у суспільство. І це – один із найважливіших кроків до справжньої рівності.
Аріана НЕСТЕРЕНКО