Новації в дошкільній освіті: виклики й перспективи для Тальнівської громади

З 1 січня 2025 року набуває чинності Закон України «Про дошкільну освіту». Вона – основа основ для розвитку дитини, її емоційного та розумового зростання. Зміни, що впроваджуються з 2025 року, сприятимуть забезпеченню доступу до якісної освіти для всіх малюків країни, полегшуючи їхній старт у навчанні.
Про документ та нововведення нам розповіла начальниця відділу освіти, молоді й спорту ТМР Лариса Коваль.
«Нова редакція Закону України «Про дошкільну освіту» з’явилася в червні минулого року, – говорить вона. – Спочатку передбачалося, що він вступить у дію 1 липня 2025 року. Однак наприкінці грудня ми дізналися, що закон набуде чинності 1 січня. Під його впровадження не було створено жодної нормативної бази. Усі знають про це становище. При цьому немає ані типових штатних розписів, ані інших документів, які мали підготувати відповідні органи».
За словами пані Лариси, відділи освіти стали заручниками цієї ситуації через численні зміни, внесені в новий Закон. По-перше, нові вимоги до наповнення груп. По-друге, зміни в робочому навантаженні педагогічного персоналу та керівника закладу дошкільної освіти. По-третє, збільшення тривалості щорічної відпустки.
Існує чимало нововведень, а відповідей на запитання поки що немає.
На сайті Міністерства освіти від 20 грудня 2024 року, зокрема, повідомляється: «У систему освіти впроваджуються нові типи організації освітньої діяльності, такі як мобільні, сімейні та мінісадки, що дозволить охопити більше дітей. Також буде забезпечено різноманітність груп у дитсадках – вікових, різновікових, інклюзивних та спеціальних, із різними освітніми програмами. Для органів влади закон передбачає обов’язок забезпечення ресурсами та справедливу оплату праці вихователів, що створить умови для ефективної роботи у сфері дошкільної освіти».
Згідно з документом, садочки, як і раніше, зможуть отримувати кошти з державного та місцевого бюджетів, платежів від засновників, оплати за освітні й додаткові послуги, доходів від оренди, грантів, благодійної допомоги та інших законних джерел.
«Відомо, що Асоціація міст України звернулася до Прем’єр-Міністра Дениса Шмигаля з приводу того, що ми залишилися без підтримки, оскільки Міністерство не розробило необхідну нормативну базу, – зазначила Лариса Вікторівна. – У зверненні Асоціація попросила прискорити цю роботу, але досі жодного роз’яснення не отримано. Загалом планується ухвалення 28 нових нормативно-правових актів, які охоплять різні аспекти діяльності дошкільної освіти. Поки роз’яснень від МОН немає, цей навчальний рік завершимо так, як почали. Групи сформовані, і малята вже звикли до вихователів. Неспроста раніше було задумано розпочинати зміни в липні».
Чи передбачає Закон оптимізацію дитячих садочків?
«У певному сенсі, так, – каже посадовиця. – Як би там не було, якщо утримання комунального дошкільного закладу обходиться дорожче, ніж приватного, то будь-який депутат чи пересічний громадянин задумається над доцільністю цього. Від оптимізації страждають діти, які проживають у сільській місцевості.
Тальнівські садочки задовольняють потреби населення, тому питання влаштування дітей до них не виникає. На Тальнівщині, як в інших громадах, немає потреби підписувати угоди про співпрацю, оскільки ми не стикаємося з дефіцитом місць у ЗДО».
За словами Лариси Коваль, у Зеленькові дитячий садочок призупинив свою діяльність через малу кількість дітей, які його відвідують. Після моніторингу відділ освіти виявив, що з десяти за списком до закладу ходить лише двоє. Ураховуючи це, утримувати персонал стало недоцільно. Батькам запропонували освітні послуги в найближчому селі.
Аналізуючи перспективну мережу, працівники відділу зазначають, що міські садочки в подальшому не зможуть набрати ту кількість дітей, яку мали раніше. Це спостерігалося у 2024-му й, імовірно, продовжиться в наступні роки. Можливо, для оптимізації роботи у майбутньому відбудеться злиття двох закладів в один. Утримувати дві будівлі для, наприклад, двох груп недоцільно. Усе залежатиме від кількості батьківських заяв і відповідно до них відвідування. Зрозуміло, що місцева влада прагне, аби всі дитячі садочки працювали. Оптимізація обумовлена демографічною ситуацією. Якщо кількість дітей різко зменшується, доведеться змінювати підходи до роботи.
«Усім батькам пояснюємо, що доля дитячого закладу часто залежить від того, чи будуть їхні діти його відвідувати, – зазначає Лариса Вікторівна. – У новому Законі «Про дошкільну освіту» чітко зазначено, що п’ятирічні діти обов’язково мають ходити до закладу для підготовки до школи».
Як бачимо, зміни в системі дошкільної освіти хоча й спрямовані на підвищення якості послуг, однак викликають низку питань і викликів, зокрема в контексті оптимізації. Утім, головною метою залишається забезпечення кожної дитини можливістю отримати якісну дошкільну освіту.
Наталія ГОЛОВЕЦЬКА



