Мова можливостей: досвід і роздуми вчительки Тальнівського академічного ліцею
У XXI столітті знання англійської перестало бути лише шкільною дисципліною. Це – інструмент глобального спілкування, шлях до науки, бізнесу, культури й подорожей. Без володіння цією мовою важко уявити професійне зростання, навчання за кордоном чи навіть перегляд фільмів в оригіналі. Вона стирає кордони між людьми, країнами й світоглядами.
Про те, як мовна компетентність змінює життя, ми поговорили з Владиславою Доманіцькою – учителькою Тальнівського академічного ліцею. Вона переконана: володіння англійською сьогодні – життєва необхідність. У розмові пані Владислава поділилася своїм досвідом, а також ми почули думки її учнів – нинішніх і колишніх, щоб показати реальні результати натхненної праці. Її вихованці підтверджують: уроки англійської – то мотивація, розвиток і віра у власні сили. Хтось вступив до університету за кордоном, хтось працює в міжнародних компаніях, а дехто впевнено почувається в будь-якій точці світу.
Міст у майбутнє
Світ професій стрімко глобалізується. Інженер, програміст чи біохімік не зможе залишатися конкурентним, якщо не читає технічну документацію англійською або не обмінюється досвідом з колегами з-за кордону. «У сучасному світі неможливо досягти успіху в ІТ, інженерії чи науці без володіння мовою міжнародного спілкування», – переконана вчителька. Її думку підтверджує старшокласник (волів не називати своє ім’я): «Я навчаюся програмуванню через відео англійською. Українських матеріалів набагато менше, а переклади часто неточні. Якщо хочеш бути на рівні, треба знати мову».
Культура без перекладу
Володіння англійською відкриває доступ до культурного простору у його автентичному звучанні – книги, музика, фільми, гумористичні монологи. Переклад рідко передає справжній гумор чи тонкі емоційні відтінки, закладені в оригіналі. «Жоден перекладач – навіть найсучасніший штучний інтелект – не допоможе повноцінно відчути ситуацію чи стати душею компанії в іншомовному середовищі» – переконана Владислава Валеріанівна.
«Я зрозуміла, що знання мови потрібне не лише для навчання. Ти стаєш частиною іншої культури. Мене запросили на вечірку, і я жартувала англійською разом з іншими підлітками. Це було круто: я не почувалася чужою», – поділилася враженнями колишня ліцеїстка Марія.
Сучасні інструменти – помічники, але не заміна
Додатки для вивчення мов, відеоуроки, інтерактивні вправи – усе це стало звичним. Проте фахівчиня впевнена: ці інструменти працюють лише тоді, коли є внутрішня мотивація: «Знання мови не передається механічно. Його відкривають для себе, коли є бажання. Учитель – провідник, а не носій готових рішень». Учениця з Тального (побажала залишитися анонімною) ділиться: «Я користувалась додатками. Вони зручні, але якщо не маєш дисципліни, то нічого не вийде. Коли є домашнє завдання від учителя і чіткий кінцевий термін, тоді прогрес набагато швидший».
Академічний ліцей: нові можливості
Відкриття академічного ліцею у Тальному стало кроком уперед для всієї громади. Учні отримали можливість зосередитися на профільних дисциплінах, а англійська тут розглядається не лише як мова, а як універсальний інструмент для навчання математики, біології чи історії.
«Усі міжнародні мовні іспити охоплюють чотири ключові навички – говоріння, читання, аудіювання та письмо. На жаль, у наших реаліях оцінювання часто зводиться лише до читання. Це спотворює загальну картину й не дає повного уявлення про рівень володіння мовою», – зазначає Владислава Доманіцька.
«Я готувалася до мультипредметного тесту, але розумію, що цього недостатньо. Під час листування з друзями з-за кордону мені складно і писати, і сприймати мову на слух. Вони живуть у Болгарії, Данії та Німеччині, тобто не в англомовних країнах, але спілкуємося ми англійською, – підкреслює недавня випускниця з Тального Вікторія. – І саме тому, як на мене, потрібно на уроках більше уваги приділяти не лише граматиці, а й живому мовленню, щоб англійську справді викладали як інструмент спілкування».
Можливості для молоді за кордоном
Особливе значення англійська має для тих, хто прагне навчатися чи стажуватися за межами України. Учителька наводить приклад програми FLEX у США: «Це можливість прожити рік у Штатах, відчути іншу систему освіти, але головне – це шанс показати себе як лідера. Там оцінюють не лише знання мови, а й громадянську позицію, ініціативу, здатність вести за собою».
Успіх учителя – успіх учнів
Владислава Доманіцька щиро переконана, що найкраща нагорода для педагога – не грамоти чи дипломи, а досягнення учнів: «Якщо учні хочуть іти на урок, раді спілкуванню, а здобуті знання допомагають їм реалізувати себе в сучасному світі – це вже успіх учителя».
Її слова оживають у прикладах: частина випускників працює за кордоном, інші будують кар’єру в Україні, а дехто лише починає університетську дорогу. Та всіх їх об’єднує те, що англійська стала для них перепусткою в нове життя.
Попри воєнний час, коли навчання ускладнене й часто урізане до мінімуму, англійська не втрачає свого значення. Навпаки стає інструментом, який допоможе українцям відновлювати країну, співпрацювати з міжнародними партнерами й відкривати для себе нові світи.
Учениця Софія резюмує: «Ми всі мріємо про перемогу і про майбутнє вільної України. І в цьому майбутньому англійська точно знадобиться, бо вона об’єднує людей з різних куточків світу. Я хочу бути готовою до цього».
Наталія ГОЛОВЕЦЬКА