Новий формат освіти у Черкасах: як стартує наймолодший військово-фізичний ліцей в Україні і про що мріють учні
– Це високоосвічений, мотивований, патріотичний, спортивний громадянин своєї держави, який готовий до самостійного життя, побудови кар’єри та розбудови країни, – такими через два роки бачить перших випускників директор Черкаського ліцею з посиленою військово-фізичною підготовкою Григорій Очеретянко.
У цьому матеріалі “18000” розповідають про те, яким було 1 вересня для перших учнів ліцею та якою була їхня мотивація до вступу. Також ви дізнаєтеся про особливості навчання у першому військово-фізичному ліцеї Черкаської області, а це – спеціальна форма, поглиблене вивчення Захисту України, позакласне навчання, спортивні секції, гуртки та екскурсії.
“Ширше крок!” або 1 вересня у військовому ліцеї
Ця лінійка не схожа на ті, які ми звикли бачити зазвичай перед школами: квіти, кульки, хлопці у брюках і сорочках, дівчата у спідничках, блузках і з бантами, а позаду – групи підтримки з батьків та найрідніших.
Замість шкільного подвір’я новоспечені ліцеїсти зібралися на площі біля пам’ятника борцям за волю України. Три класи вишикувалися один за одним. Поруч із кожним лише по одному дорослому – це офіцер-вихователь. Батьки ж поставали навпроти.
Усі ліцеїсти одягнені у спеціальну форму кольору хакі, на голові – кепки, на ногах – чорні кросівки. Майже у всіх дівчат зібране волосся – хвостики і косички, такі зачіски рідко побачиш у старшокласниць на лінійці. Прикраси мінімальні – сережки, подекуди електронні годинники або браслети. У кожної та кожного на грудях справа – шеврон із вишитим прізвищем. Ніхто не перегукується та не шепочеться, але це, ймовірно, не лише через дисципліну, а й тому, що всі ще малознайомі.
Учні ліцею зібралися 1 вересня
Військовий оркестр бере перші ноти. Гамір навколо стихає. Лінійку розпочинають рівнянням на середину. Директор ліцею та його побратими з різних боків площі крокують один одному назустріч та віддають честь. Далі лунає гімн. Учні, усі як один, кладуть руку на серце.
Учні військового ліцею виконують гімн
Опісля барабанний бій розпочинає хвилину мовчання у пам’ять про загиблих на війні. Діти, які у цю мить вже не здаються дітьми, знімають головні убори та схиляють голови.
Учні зняли головні убори під час хвилини мовчання
Після хвилини тиші до пам’ятника борцям за волю України крокують ліцеїст та ліцеїстка. Вони несуть кошик із жовто-блакитними квітами та встановлюють його біля високого монумента, присівши на одне коліно. Підводяться і прикладають долоню до голови, віддаючи честь.
Ліцеїсти ставлять квіти до пам’ятника борцям за волю України
Розпочинаються промови чиновників. Ліцею для навчання передають дві коробки з FPV-дронами, наголошуючи на тому, що вони не мають бойових частин. Далі директор ліцею Григорій Очеретянко разом із полковником Олексієм Туруном підписують документи про співпрацю навчального закладу із Національною гвардією України. Угода передбачає залучення нацгвардійців до виховання та навчання ліцеїстів.
Григорій Очеретянко і полковник Олексій Турун підписують меморандум про співпрацю
Нарешті настає найочікуваніша мить події – учням вручають перші шеврони ліцеїстів на знак відповідальності. На шевронах вишита абревіатура ліцею та синьо-червоний герб Черкас. Діти дбайливо та з трепетом, а хтось навпаки – різким рухом, чіпляють їх собі на лівий рукав поруч із синьо-жовтим прапором-шевроном. Усмішки видніються на їхніх обличчях. Майже кожен підводить плече догори, аби поглянути на рукав із шевроном ще раз, іще раз.
Учениці черкаського військового ліцею зі спеціальними шевронами
У цей час батьки та рідні, не втримавшись на місці, підходять ближче до вишикуваних дітей, щоб зафіксувати цю мить на фото. У натовпі з телефонами переважно жінки, багато з них у вишиванках, а подекуди між ними трапляються військові.
Батьки та рідні учнів військового фотографують вручення шевронів
Традиційний перший дзвінок для ліцеїстів не лунає. Захід закінчують гімном України, після чого учнів запрошують до спільного фото. Вони ж розгублені у нерозумінні, куди йти і де ставати, не надто поспішають. Тому директор дає першу команду: “Ліцеїсти, ширше крок!”.
“Самостійне рішення для майбутнього”
Тим часом батьки тішаться фотографіями, зробленими на телефон, і планують подальший день. Серед них пара, яка чекає на одного з учнів. Це Костянтин та Анна Шаповалови. Разом із сином Іваном вони вже двічі були вимушені переїжджати через війну: у 2014-му із селища Старобешеве на Донеччині, а наприкінці березня 2022-го з Маріуполя.
Зараз їхньому сину 15, він навчався у черкаській школі №33, але, дізнавшись про відкриття військового ліцею, запалився ідею вступити до нього.
– У школі нам сказали, що у місті відкривається військовий ліцей. Ми скептично до цього поставилися, але передали інформацію сину, – розповідає батько.
Батьки Костянтин та Анна Шаповалови
– Несподівано для нас він запитав: “Чому ви мені раніше про це не сказали? Мамо, тато, допоможіть мені з тестами, я хочу туди вступити”. Ми швидко зібрали документи і встигли їх подати. Він хвилювався перед іспитами, готувався до них, його навіть не потрібно було змушувати. Це було таке шалене бажання, я навіть не могла уявити, що у нього буде така наснага. Він дуже пишається вступом до ліцею, а ми ним, – продовжує мама учня.
Хлопець вже вісім років тричі на тиждень після школи займається карате. Для вступу у 9-й клас він склав іспити з англійської та української мов, математики та фізичної культури. Ліцеїст планує подальшу кар’єру в силових структурах.
Ліцеїст Іван Шаповалов
– Хочу працювати в СБУ. З дитинства полюбляв такі напрямки. З предметів подобаються інформатика, фізична культура, математика та англійська. Готовий до того, що графік навчання буде довшим, ніж у школі. Це для мого майбутнього і для самопідготовки, – пояснює мотивацію Іван Шаповалов.
Після спільного фото учні збираються їхати до школи. Батьки почали розходитися, але дехто затримався на площі, даючи дітям настанови. Помічаю жінку із двома ліцеїстами. Вона мама-вихователька у будинку сімейного типу, двоє дітей з якого, хлопчик та дівчинка, захотіли вступити до ліцею.
– Це було моє бажання заради героїв, які померли і віддали своє життя за Україну. Думала про це ще з минулого року. Ми шукали подібні ліцеї в інших містах, щоб поїхати туди, скласти іспити і вступити, але такий відкрили й у Черкасах, – розповідає учениця 9-го класу Марина Шевченко.
Ліцеїстка Марина Шевченко
Її мама-вихователька Тамара Харченко каже, що вони були одними з перших, хто подав заявку на вступ:
– Підтримала дитину у цьому, тому що у нашій країні військовий напрям зараз дуже актуальний. Навіть якщо вона далі не піде цим шляхом, все одно важливо знати ази, можливо, ці знання будуть поштовхом у її подальшій кар’єрі. Упереджень до того, що це “не дівчача” професія не було. Тим паче, я вважаю, що Марина у мене бойова дівчина, думаю, що це їй підходить.
Зараз учениці 14 років. Вона бачить своє майбутнє в екстрених службах: у поліції, ДСНС або швидкій медичній допомозі. Натомість її названий брат, який теж вступив до ліцею, хоче стати військовим.
Ліцеїст Руслан Тарадай
– Думаю, що частково це пов’язано із ситуацією в країні, – говорить Руслан Тарадай. – Я раніше займався кікбоксом три рази на тиждень, та попри це найскладніше було підготуватися до вступу фізично. Для цього тренувався додатково.
З кожною хвилиною площа стає все більш малолюдною. Діти їдуть до школи на перший урок Слави, де їх ознайомлять із правилами внутрішнього розпорядку та носіння форми. За годину нічого, крім квітів біля пам’ятника, тут не нагадувало про лінійку для перших учнів військового ліцею.
Хто став ліцеїстами і де вони навчатимуться?
До Черкаського ліцею з посиленою військово-фізичною підготовкою вступили 68 учнів – це 8, 9 і 10 класи. За словами директора ліцею Григорія Очеретянка, конкурсний відбір до 11-го класу не оголошували, тому що на такому етапі діти вже професійно орієнтовані.
Основними критеріями конкурсного відбору, відповідно до програми, були:
- стан здоров’я (діти приносили довідки про те, що їхнє здоров’я дозволяє мати посилені фізичні навантаження);
- результати іспитів з чотирьох предметів: українська та англійська мови, математика і фізична культура.
За результатами вступних випробувань комісія ухвалювала рішення про зарахування або незарахування. Загалом охочих вступити до ліцею було понад сто.
Директор черкаського військово-фізичного ліцею Григорій Очеретянко
– Хтось не зміг надати довідку про стан здоров’я, хтось подав документи, а потім передумав, хтось не пройшов вступних випробувань, а хтось подавав документи у кілька навчальних закладів і вибрав інший. Здорово, що діти та батьки мотивовані, – говорить Григорій Очеретянко.
Зі вступників вдалося сформувати приблизно рівномірні класи, по трошки більше, ніж 20 осіб. Кількість хлопців і дівчат майже однакова, проте все ж переважають хлопці. Серед вступників багато дітей, які мали право на першочергове або позачергове зарахування: це діти-сироти або позбавлені батьківського піклування, переселенці, діти військових та ветеранів.
Ліцей розпочинає працювати на базі однієї зі шкіл. Як зазначив директор, орендованої площі вистачить для учнів, зарахованих на навчання. Заявки на вступ подавали не лише учні з Черкас, але й з району, однак навчальний заклад поки що не має пансіонату і не може розміщувати дітей цілодобово.
– Тому ми змушені були відмовляти кандидатам з інших населених пунктів. Але для ліцею планують облаштувати окреме приміщення у садочку, який багато років не використовують. Наскільки мені відомо, зараз створюють проєктну документацію на його реконструкцію. У проєкті є пансіонат для проживання 50-80 людей та сучасний спортивний комплекс, – додає очільник ліцею.
Учням військово-фізичного ліцею вручають шеврони
Особливості навчання у Черкаському військово-фізичному ліцеї
Ліцеїстів навчатимуть за програмою середньої школи з посиленими курсами з фізичної підготовки та Захисту України. Також для конкурентоспроможності учнів у програмі підсилили вивчення основних предметів – математики, української та англійської мов. За словами директора, предмети викладатимуть висококласні вчителі з досвідом, серед них – два кандидати наук.
Військова підготовка
У звичайних школах Захист України вивчають в 10 і 11 класах. У ліцеї Захист України теж починають викладати у 10-му класі, однак для 8 і 9 класів ввели додатковий курс із військової підготовки.
– Ми не маємо можливості залучати до викладання військовослужбовців. Я, як ветеран і учасник бойових дій, буду особисто викладати Захист України у 10-му класі. Мій бойовий побратим теж буде долучений до викладання військової підготовки, – говорить очільник навчального закладу.
Перед учнями виконують “Рівняння на середину”
Крім того, учні зможуть відвідувати гурток посиленої військової підготовки.
– Є ліцеї, які активно співпрацюють з певними силовими структурами. Оскільки ми в обласному центрі, то у нас є можливість налагодити співпрацю з усіма силами захисту та оборони: ДСНС, Державна прикордонна служба, Національна поліція тощо, – зазначає Григорій Очеретянко.
Передбачене також посилене патріотичне виховання – це один зі складників концепції ліцею. За словами директора, серед учнів багато дітей, які вже брали участь у військово-патріотичних таборах і подібних рухах.
Посилена фізична підготовка
Фізично учнів тренуватимуть під час уроків фізкультури, але з додатковими годинами занять. А решта фізичних навантажень – це робота гуртків та спортивних секцій. Зокрема, при ліцеєві працюватиме гурток силових видів спорту, робототехніки та управління безпілотними системами.
Графік навчання
Ліцеїсти навчатимуться за подовженим графіком: з 8 до 17 години. У додаткові години запланована позакласна, гурткова та факультативна робота. Зокрема, це екскурсії, зустрічі з цікавими постатями, вишколи за участі інструкторів військових частин та інших Сил оборони.
– Завдяки подовженому робочому дню, ми зможемо дати учням більше, ніж звичайна середня школа. Вихованці матимуть час на самовдосконалення та більше можливостей отримати додаткові знання, навички і вміння, – резюмує очільник навчального закладу.
Шеврони учнів черкаського військового ліцею
Психологічна підготовка
У штаті ліцею є психолог, якого планують долучати до психологічної підготовки учнів та тренування їхньої ментальної витривалості. Однак окремих предметів, зосереджених на цьому аспекті, у розкладі поки немає.
Також у кожного класу буде вихователь – це людина, долучена до формування колективу, покращення навчання та позакласної роботи. У структурі ліцею ці посади називаються “офіцер-вихователь”.
Чим забезпечили ліцеїстів?
Учнів забезпечили унікальною формою на всі чотири сезони. Також вони матимуть безкоштовне триразове харчування за кошт міського бюджету.
Форма учнів військового ліцею у Черкасах
Для найкращих ліцеїстів передбачені стипендії. Крім того, кращі учні будуть призначені командирами навчальних відділень і отримають внутрішні звання.
– Це буде таким заохоченням до сумлінного навчання. Але до цього питання ми повернемося наприкінці першого семестру, коли матимемо перші підсумки, – додає директор.
За його словами, усі представники Сил оборони, з якими вже вдалося сконтактувати, виявили бажання долучитися до виховання і навчання учнів.
– Також у нас є усні домовленості про співпрацю та обмін досвідом із колегами з інших ліцеїв, зокрема і суто військових. Оскільки ми в Україні наймолодші, сподіваємося уникнути помилок наших колег і не боксувати там, де колись буксували наші попередники, – говорить Григорій Очеретянко.
Ліцеїсти кріплять шеврони до форми
Випускники ліцею отримають диплом про закінчення повної середньої освіти з позначкою про посилену фізичну та військову підготовку. З ним вони можуть вступати у будь-який навчальний заклад.
– Примусу до вступу до військових вишів після закінчення ліцею немає. Дитина отримує повну загальну середню освіту і може бути лікарем або актором. А якщо учень виявить бажання вступати до вищих складових Сил оборони, то ми маємо контакт з кількома університетами, які зацікавлені у наших випускниках, – наголошує директор.
Яким військово-фізичний ліцей буде у майбутньому?
Із розвитком та розбудовою навчальний заклад планує вийти на показник у 400 учнів ліцею.
– Поки, завдяки колективу, все, що ми спланували, у нас вдається. Це буде потужний навчальний заклад, який зможе надавати якісні освітні послуги. Сподіваюся, ми зможемо зайняти одне з провідних місць серед навчальних закладів України, – резюмує очільник закладу.