Про що розповів селищний голова Катеринополя у інтерв'ю «Новому Дзвону» - Вісті Черкащини

Про що розповів селищний голова Катеринополя у інтерв’ю «Новому Дзвону»

Підходить до завершення чергова каденція селищного голови Катеринополя Івана Гегедоша.

«Що зробив? Що не вспів? Яким бачить майбутнє громади?» — запитали ми в посадовця.

— Найбільша проблема, з якою досі доводилось боротись, — це брак коштів, — каже Гегедош. — Селищний бюджет загалом нараховує 11 мільйонів, з них 6,5 млн. йде на дитячі садочки (зарплата, енергоносії, нарахування) й близько 2 млн. — на селищну раду (апарат, працівники з благоустрою, електрик).  Коли я заступив на посаду, мінімальна зарплата була 1200 грн., а зараз зросла в 4 рази. Оподаткування ж депутати практично не підіймали. Тобто, якщо у 2014 році бюджет був 11млн. гривень, таким він залишився і в 2020-му.  У нас працює 200 осіб (освітяни, співробітники селищної ради, працівники з благоустрою).  І коли раніше при нарахуванні зарплати ми відштовхувались від мінімалки у 1200 гривень, недавно — 4700, то з вересня — 5 тисяч. Це суттєво позначилось на бюджеті. Крім того, в 2014-му році до нас заходило 25%  ПДФО, а потім у нас їх забрали, пообіцявши 60% після об’єднання. З добровільним об’єднанням у Катеринополі не склалось, попри значну роботу здійснену в цьому напрямку. Тож коштів на розвиток залишається дуже мало. А в цьому році ще й суттєво погіршили ситуацію т.зв. «податкові канікули», що надавались через небезпеку поширення коронавірусу».

— Раніше ми писали, що в садочку «Сонечко» протікав дах і була заборгованість по зарплаті, чи вдалося вирішити ці питання?

— Так, дах ми відремонтували ще весною місцевим коштом (десь 200 тисяч гривень). (Ті, 4 мільйони, що передбачалися нам урядовою програмою, до нас так і не дійшли). Цвіль прибрали, зробили поточний ремонт, дах полагодили. Протікати не буде. Підрядник дав гарантії. Із заборгованістю по зарплаті теж розрахувалися.

— У чому ви бачите перспективу розвитку Катеринопільської ОТГ?

— Найперше, що треба зробити, — замовити генеральний план, який допоможе визначити ресурси, можливості, площу громади. Виявити, де є самозахоплені, невраховані землі, закинуті, але перспективні будівлі, склади тощо. Продумати, куди варто залучити інвесторів. Без генерального плану важко буде рухатись уперед. Адже за старим, що виготовлявся в радянські часи, навіть наш базар (і все що позаду нього розміщене) перебуває за межами населеного пункту.

— А скільки коштує такий план?

— На Катеринопіль — 890 тисяч (ціна 2019-го року). Наразі ми вже перший етап цієї роботи пройшли. Ми погодили межі з населеними пунктами — Єрками, Шостаковим, Новоселицею, Радчихою, Вербовцем (це обійшлось у 150 тисяч гривень), а також внесли до меж селища ті об’єкти, будови, що раніше до нього не входили (базар, колишню бойню, «Агросоюз», тракторну бригаду, цегельний завод, піщаний кар’єр), максимум розширили адмінмежі Катеринополя. Адже усе це — наш ресурс. Для всіх, хто хоче щось будувати, інвестувати в наші території, генплан — базова річ.

— Як зупинити відтік населення? Створити робочі місця?

— На мій погляд, треба зосередитись на організації кооперативів (з вирощування ягід, спаржі, наприклад), вторинної переробки (нарізка, фасування, заморожування овочів), зеленого туризму, проведенні фестивалів. Останні пункти стимулюватимуть продаж виробів наших майстрів, продуктів харчування, а також — можливий розвиток  ресторанного, готельного бізнесу. В гостей, що приїдуть, з’явиться потреба в оренді квартир.( А це додатковий дохід для катеринопільчан. Он в Умані скільки на цьому заробляють!) Великий потенціал надає робота з грантами. Маємо всебічно її підтримувати. Крім того, варто задіяти наші природні ресурси. У нас є глина, пісок. Можна подумати про виробництво штукатурки, шпаклівок. На Пальчиківському гранкар’єрі можна було б організувати виробництво бруківки. Порівняно з тротуарною плиткою це довговічніший матеріал. Зараз усі зіштовхуються з проблемою неякісної питної води. А в нашому Гуляйполі смачна джерельна вода під напором летить у річку. Варто замислитись про доцільність її реалізації. Великий спектр послуг може надавати наш комунгосп: від столярства до ремонту доріг. Усе це прописано в статуті підприємства. Купивши грейдера, катка, залучивши певні капіталовкладення, можна самим робити дороги.

— Де шукати резерви для наповнення бюджету?

— Якщо збережуться усі робочі місця, ПДФО залишиться майже на тому ж рівні, що й було. Але громада тепер матиме з нього — 60 %. Загалом до питання сплати податків та зборів мають відповідально підходити всі: від користувачів до виробників і до продавців. Покупець повинен вимагати чек на куплений товар, продавець мусить провести оплату через касовий апарат. Виробник має чесно сплатити податки. Щодо землі. Після інвентаризації стане зрозуміло, де є самозахопленння, хто перебуває на стадії оформлення договорів. Треба стимулювати сільгоспвиробників, які використовують і землю, і найману силу. Адже це і робочі місця, і надходження. А ще — проводити роботу, бесіди з тими, хто платить людям низькі відсотки за оренду паїв. Є такі, що досі сплачують по 5%. Треба стимулювати їх платити більше. Думаю, аудит земель дасть можливість знайти наділи для наших атовців. Як варіант — треба скупляти землю у населення, щоб поповнити банк землі.

— Як утримати баласт між Катеринополем як центром громади та селами?

— На мій погляд, тільки той голова буде справжнім лідером, хто дослухатиметься до думки всіх жителів громади і не ділитиме людей на своїх і чужих. Щоб пожвавити розвиток інфраструктури, треба зробити якісне сполучення між населеними пунктами — відновити дороги. Насамперед ті, якими здійснюється підвезення учнів. У 2021-му році це питання треба обов’язково вирішити. Є потреба в розширенні автобусних перевезень. Люди про це постійно говорять. Отже, необхідно створити комунальне підприємство, хоча б на 4-5 автобусів. Відновити актуальні маршрути. Скажімо, на Умань. Думаю, на перших порах селам треба приділяти навіть більше уваги, ніж Катеринополю.

— Після виборів буде велике скорочення-перетасування кадрів. Кого варто вводити в апарат майбутньої ОТГ?

— Вважаю, що гарних менеджерів треба обов’язково залишити на посадах. З усіх підрозділів — селищної ради, райради, адміністрації. Відбір кадрів має бути прозорим, чесним і на конкурсній основі.

Тетяна ІВАШКЕВИЧ

13.10.2020 09:00
Переглядів: 1478
Коментарiв нема

Залишити відповідь

Щоб залишити коментар або відгук під цією публікацією, увійдіть або зареєструйтеся.