У Катеринополі відбулось громадське обговорення щодо реорганізації одного з ліцеїв
У Катеринопільській громаді на Черкащині відбулось громадське обговорення щодо реорганізації Катеринополіського ліцею. Нині в цій громаді три ліцеї: Катеринопільський ліцей №1, №2 і просто Катеринопільський. Останній існує вже 20 років. Перші два – недавно перейменовані відповідно до нових стандартів освіти, в минулому були НВК та школами. Між цими трьома закладами давня конкуренція. Тож обговорення було досить емоційним і болісним.
В чому суть реорганізації? Ліцей із 20-річною історією хочуть приєднати до ліцею №1. Місцева влада пояснює це тим, що працює над приведенням мережі закладів загальної середньої освіти громади у відповідність до вимог діючого законодавства.
Річ у тім, що нині змінилось саме розуміння ліцею в Україні. Якщо раніше ліцеєм називали заклади з поглибленим вивченням якихось дисциплін, скажімо, математики (Катеринопільський ліцей саме такий), англійської мови, китайської тощо. То нині вимоги до ліцею куди ширші. Ліцей має давати профільну освіту, і в 10-12 класах повинно бути щонайменше по 2 паралелі (по 2 класи) та 3 профілі навчання. Наприклад – філологічний, фізико-математичний, природничий.
На базі невеличкої будівлі діючого Катеринопільського ліцею, буцімто, такі умови створити складно, тому селищна рада й запланувала згадувану реформу.
Натомість у ліцеї думають інакше. Учні, педагоги, батьки категорично проти подібної реорганізації. На слухання навіть запросили адвоката, який при потребі оскаржуватиме їхні інтереси в суді. Ліцейна родина не розуміє, чому найкращий освітній заклад Катеринопільщини та один із кращих в області треба реорганізовувати, адже ліцей уже кілька років поспіль у топі лідерів обласного рейтингу по ЗНО. Директорка Анна Цьоменко, діти, вчителі, батьки один за одним виходили до трибуни та ставили владі незручні питання:
– «Чи буде враховано думку людей?»
– «Чому в Катеринополі все закривають і нічого не відкривають?»
– «Чому не йде пошук варіантів, як зберегти заклад?»
– «Чому з 26 депутатів на слухання прийшли 6?»
– «Чому ліцей №1 не приєднають до Катеринопільського ліцею?»
– «Що буде, якщо депутати проголосують не реорганізовувати Катеринопільський ліцей?»
На останнє запитання їм відповіли, що селищна рада виконуватиме рішення депутатів.
Звучала також пропозиція відкласти вирішення даного питання до завершення воєнного стану в Україні.
Один із батьків, що перевів дитину на навчання з Києва, зауважив, що навіть не в усіх київських школах такий рівень викладання дисциплін, як у Катеринопільському ліцеї, який намагаються реорганізувати. Він же запропонував допомогу у вирішенні фінансового забезпечення закладу. «Порахуйте, скільки вам не вистачає, і я знайду вам інвесторів. Тільки в масштабах розумного», – наполягав чоловік.
Діти, що виступали, всі висловились за збереження навчального закладу. Інші підтримували їх плакатами. Молоде покоління, що виросло у вільній демократичній державі, налаштоване категорично.
Наведемо цитату для прикладу: «Я, Ткачук Софія, учениця 10 класу Катеринопільського ліцею тут задля того, щоб відстояти своє право на здобуття якісної освіти у тому закладі, який обираю я. Хочу почати з того, що я проживаю насамперед у вільній країні, де кожен має право на свободу слова та власний вибір. І найстрашніше, як на мене, це йти за течією, так і не виборовши своє право на вибір. Ми добре знаємо, якими можуть бути наслідки подібного замовчування. В мене виникло питання щодо так званої реорганізації. Що ви можете запропонувати учням ліцею такого, чого немає в нашому ліцеї? Адже говорити про покращення освіти зовсім недоречно, зважаючи на досягнення учнів ліцею в районі та області в порівнянні з іншими закладами Катеринополя. Навіть у період пандемії були створені всі необхідні умови задля отримання належних знань. Адміністрація ліцею у співпраці з батьками створювали максимально комфортні умови для навчання дітей. Перед вступом до ліцею, три роки тому, я зважила всі за та проти. Я чітко знала, з якою метою я йду до цього закладу і чому не хочу залишатися у своїй школі. Зараз у мене відбирають мій вибір. Як ми маємо на це реагувати? Зараз у мене відбирають можливість обирати. Але ми стоятимемо тут до кінця. Адже в нашій країні не народ має боятися владу, а влада має боятися народ. Слава Україні».
Заступниця селищного голови Ірина Міненко, депутати, співробітники селищної ради, в свою чергу, доносили до присутніх обґрунтування реформи: апелювали до вимог законодавства, інформували про фінансовий компонент питання (дефіцит бюджету), пояснювали, що освітня реорганізація торкнеться й багатьох інших місцевих закладів освіти.
В кінці слухань відбулось голосування, де переважна більшість (крім тих хто не голосував або вийшов) віддали голос за збереження Катеринопільського ліцею.
Зауважимо, органи місцевого самоврядування мають до 1 вересня 2024 року затвердити плани формування ефективної мережі закладів загальної середньої освіти, з урахуванням вимог законодавства до ліцеїв, безпечного, інклюзивного та цифрового освітнього простору, демографічних показників розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, спроможності територіальних громад, профілізації старшої профільної школи та необхідності охоплення на відповідній території усіх профілів навчання, визначених законодавством, з метою гарантування і забезпечення права кожного учня на вибір відповідного профілю навчання.
Як думаєте: яке рішення приймуть катеринопільські депутати?
Тетяна ІВАШКЕВИЧ
Читайте також: У Тальному поліція затримала неповнолітніх за те, що вони запрошували тальнівчан на збори проти московських попів