Хто відповідає за зимове утримання доріг Катеринопільщини
Після «реорганізації» у 2018 році Катеринопільського райавтодору на Черкащині та приєднання його до Шполянського щодо якості обслуговування катеринопільських доріг викликає ряд запитань. Найчастіше люди переадресовують усі негаразди на місцевих дорогах до сільської та селищної влади. І в цьому є логіка. Адже більшість доріг, особливо в населених пунктах, саме цим гілкам влади підпорядковується. Однак не варто забувати також, що в регіоні є ряд об’єктів, які обслуговуються Службою автомобільних доріг України – це дороги загального користування державного (міжнародні, національні, регіональні, територіальні) та місцевого (обласні, районні) значення.
Вулиці і дороги міст та інших населених пунктів перебувають у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю.
Ділянки вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, що суміщаються з автомобільними дорогами державного значення, належать до Єдиної транспортної системи України. Питання виробничої діяльності комунальних служб на них погоджуються з органом державного управління автомобільними дорогами загального користування та відповідними державними органами з безпеки дорожнього руху.
Державне управління автомобільними дорогами загального користування здійснює Державна служба автомобільних доріг України.
Останній сніговій став черговим випробуванням як для місцевих посадовців, так і дорожників. Тендери проведені, кошти виділені, а дороги інколи нікому обслуговувати або ж не вистачає часу. Зокрема, як повідомив один із старост, на Катеринопільщині часто трапляються затримки з розчисткою доріг «Пальчик – Ямпіль», «Вікнине – Грушківка», «Потоки – Червоний Хутір».
Нещодавно неприємна ситуація трапилась також у Мокрокалигірській громаді, де мешканці вимагали від голови, аби посипали трасу біля школи, на що чиновниця відповіла: «Доводжу до відома, що вулиця Б. Хмельницького та вулиця Горького є дорогами обласного значення й обслуговуються Службою місцевих автомобільних доріг. По тендерній процедурі, яку проводила Служба МАД, переможцем є ТОВ «Главшляхбуд». На Звенигородський район було виділено 14 млн. гривень на експлуатаційне утримання доріг. Прочищення снігу й посипку повинна забезпечувати відповідна організація. Я телефоную їм вже третій день, обіцяють, але не виконують». Тому Вікторія Пипа вимушена була звернутись до катеринопільського підприємця, аби той посипав дороги, звісно, вже додатково, за кошти місцевого бюджету.
Окрім того, посадовиця опублікувала лист від Державного підприємства «Служба місцевих автомобільних доріг у Черкаській області», в якому роз’яснюється, що за результатами тендерних процедур (від 22.10 2021) укладено угоду з ТОВ «Главшляхбуд» про закупівлю послуг з експлуатаційного утримання доріг загального користування місцевого значення та штучних споруд на них по Звенигородському району. В листі зазначається також, що для виконання робіт по зимовому утриманню автодоріг в межах Звенигородського району погоджено залучення субпідрядних організацій ПП «БОР», ПП «Євроавтодор» та ПП «Лідер-Будсервіс». Згідно з роз’ясненням Звенигородської райдержадміністрації, снігоочисні роботи на дорогах загального користування місцевого значення в Звенигородській, Ватутінській, Катеринопільській, Єрківській, Водяницькій Мокрокалигірській та Шевченківській громадах повинне здійснювати ПП «Лідер-Будсервіс». У Тальнівській громаді – ТОВ «Главшляхбуд». Номери телефонів для зв’язку з підрядниками керівникам громад повідомлено.
Тим часом у селах, де нема комунгоспів, проблему розчистки доріг поклали на плечі сільгоспвиробників. Відтак люди часто стають заручниками непорозумінь бізнесу з місцевою владою: «хочу роблю або ж ні». Трапляється й таке, що через особисту неприязнь до окремих селян фермери ігнорують певні кутки та вулиці. Це не вирішення питання. Снігоочисні роботи мають здійснюватись добросовісно й на рівні заздалегідь підписаних угод.
Щиро сподіваємось, що за наступного снігопаду, колапсу на катеринопільських, тальнівських та звенигородських автошляхах не буде.
Тетяна ІВАШКЕВИЧ