Чайник, який виміняли в шинкаря за вісім пудів зерна
Наприкінці ХVIII ст., після знищення Запорозької Січі, рід мого батька осів у селі Кайтанівка на Черкащині. У 1920-х наприкінці вулиці, де жили кілька поколінь родини, cтояв шинок старого єврея. Хата була велика, з широкою призьбою – щоб на ній сиділи відвідувачі.
Мій прадід Микита тишком уночі носив із дому зерно. Шинкар зважував його на око й записував до зошита. За це під час гулянки з друзями можна було отримати певну кількість алкоголю та закусити.
Навесні 1928 року шинкар навіз звідкись кухонного начиння. Тоді був великий дефіцит. Міняли все на все. Прабаба Катерина – дружина Микити – побачила гарний алюмінієвий чайник.
– За що віддаси? – запитала.
– Чотири пуди зерна, – відповів. Тобто близько 64 кг.
Просила за менше. Врожай того року був поганий. Єврей скинув ціну до двох пудів. Але взяв слово, що з майбутнього врожаю принесе ще шість. Коли про це дізнався Микита, запротивився.
– Хай сам ним користується, раз зариться на зерно, якого ще нема, – дорікав. Дійшло до скандалу. Але бабця не відступала – і чайник залишили.
Чайник швидко нагрівав 2,5 л води. Минуло 90 років, а він досі не погнувся. Розсипалася тільки ручка з кришки.
Урожай того літа видався багатий. Корчмареві віддали обіцяне. А вже наступного року в родини Печиборщів забрали більшість землі під колгосп. Прадід Микита не вступав у нього до останнього. Його позбавили права голосу на сільських зборах, обклали податком – 2/3 врожаю треба було віддавати державі. Врешті-решт мусив здатися.
Тоді ж енкаведисти забрали єврея-шинкаря в Умань на допит. Назад він не повернувся.
Наталія ПЕЧИБОРЩ («Країна» від 8 серпня 2019 року)